دانلود نمونه سوالات تفسیر موضوعی قرآن علمی کاربردی

 

 

برای دانلود سوالات اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

– 1با توجه به مفهوم کدام واژه مرگ به معنای فنا و نابودی نمی باشد؟
الف – ملک الموت ب – توفی ج – اجل د – مسمی
– 2به نظر اکثر مفسرین مقصود از امام مبین در آیه ( وکل شی احصیناه فی امام مبین ) چیست؟
الف – لوح محفوظ ب – پیامبران (ع) ج – پیامبر اسلام (ص) د – ائمه اطهار (ع)
( – 3قرار مکین) به چه امری اشاره دارد؟
الف – محل امن ب – رحم مادر ج – محل آسایش د – امنیت
– 4کدام گزینه به بقاء روح پس از جدایی از جسم اشاره دارد؟
الف – توفی ب – موت ج – اجل د – مسمی
– 5ملکوت در اصل از چه ریشه ای می باشد و به چه معناست؟
الف – مُلک ( حاکمیت) ب – مُلک ( حکومت و مالکیت) ج – مِلک ( حکومت و مالکیت) د – مِلک ( حاکمیت)
– 6فطور به چه معناست؟
الف – قرار دادن ب – درخشیدن ج – شکافتن د – مردن
( -7سلاله مِن طین) به چه معناست؟
الف – مشتی خاک ب – خلاصه ای از گل ج – خاک کوزه گری د – آب و خاک
( – 8غدوّا و عشیا") اشاره به چیست؟
الف – دوام عذاب ب – انقطاع عذاب ج – شدت عذاب د – عیش و نوش
– 9ارتباط انسان با جهان برزخ چگونه است؟
الف – ارتباط انسان با این دنیا قطع می شود. ب – انسان با این دنیا ارتباط تنگاتنگ دارد
ج – تنها در مواردی با این دنیا ارتباط دارد( به اذن خدا) د – با دنیای مردگان می توان ارتباط تنگاتنگ داشت
-11طبق آیه ( یوم ترجف الارض و الجبال) برای کوهها در آستانه رستاخیز چه اتفاقی می افتد؟
الف – به لرزه در می آیند ب – به حرکت در می آیند
ج – از هم متلاشی می شوند د – همچون پشم زده شده به نظر می رسند.
– 11آیه ( اقرا کتابک بنفسک الیوم علیک حسیبا") مربوط به کدام کتاب است؟
الف – نامه اعمال شخصی ب – نامه اعمال امت ها ج – نامه ی جامع عمومی د- لوح محفوظ
-12ریشه ادراکات انسان چیست؟
الف – ادراکات عقلی ب – ادراکات حسی ج – ادراکات فکری د – ادراکات نظری
– 13مرگ های طبیعی از کجا سرچشمه می گیرند؟
الف – از بیرون وجود انسان ب – از درون انسان ج – از گناهان افراد د – از محیط انسان
– 14براساس روایت این سخن کیست؟( من همه انسان ها را در هر شبانه روز پنج بار به دقت نگاه می کنم تا انجا که کوچک و بزرگ آنها را بهتر از
خودشان می شناسم)
الف – میکائیل ب – اسرافیل ج – عزرائیل د – جبرائیل
-15منظور از عذاب در آیه شریفه ( و حاق بال فرعون سوء العذاب )... چیست؟
الف – عذاب قیامت ب – عذاب دنیا ج – عذاب برزخی د – عذاب دردناک
– 16براساس روایت کدام یک از موارد زیر، از نشانه های نزدیک شدن قیامت معرفی شده است؟
الف – آشکار شدن علم ب – برچیده شدن جهل ج – شرب خمر و کثرت زنا د – بدی به دوستان
( – 17عنت) از ماده ( عنوه) به چه معناست؟
الف – عنایت داشتن ب – قصد کردن ج – توقع داشتن د – خضوع و ذلت
– 18براساس روایتی از امام صادق (ع) زنده بودن فرشتگان بر چه اساسی است؟
الف – آب و غذا ب – تسبیح و تقدیس ج- نسیم عرش الهی د – ذکر لا اله الا لله
– 19آیه شریفه ( اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیده) در مورد چه کسانی نازل شد؟
الف – مومنان ب – کفار ج – منافقان د – مشرکان
– 21براساس برخی آیات، گناهان چه تاثیری در عمر انسان دارند؟
الف – تاثیری در عمر ندارد ب – عمر را کوتاه می کند ج – مرگ را به تاخیر می اندازد د – اجل را معلق می کند
– 21براساس روایات، تسلط و احاطه عزرائیل نسبت به جهان و انچه در آن است به چه چیزی تشبیه شده است؟
الف – چرخاندن چشم ب – باد ج – هوا د – سکه ای در دست
– 22براساس آیات شریفه قرآن چه چیزی سرچشمه بسیاری از گناهان می باشد؟
الف – غفلت ب – جهل و ناآگاهی ج- علم همراه با تکبر د – فراموش کردن روز جزا
– 23فلسفه مخفی بودن زمان وقوع قیامت چیست؟
الف – جلوگیری از استهزاء منافقان ب – هیچ کس خویش را در امان نبیند
ج – پیشگیری از شک و تردید در قلوب ساده دلان د – ایجاد آرامش برای ستمگران
– 24عمل صالح بدون ایمان به چه چیزی تشبیه شده است؟
الف – درخت بی ریشه ب – درخت بی شاخ وبرگ ج – درخت بی میوه د – درخت خشکیده
پیامبر گرامی اسلام می فرماید: پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد می سازد و بر عمرها می افزاید ، هر چند انجام دهندگان آن از نیکان نباشند.
از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: مبغوض ترین عمل در نزد خدا کدام است؟ فرمود: شرک به خدا . پرسیدند؟ بعد از آن؟ فرمود: قطع رحم.
– 7سوره مائده آیه 2
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرّ وَالتّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتّقُواْ اللّهَ إِنّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
آنچه در این آیه در زمینه تعاون آمده یک اصل کلی اسلامی است که سراسر مسائل اجتماعی ، حقوقی ، اخلاقی و سیاسی را در بر می گیرد.
– 8سوره نساء آیه 85
مّن یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُن لّهُ نَصِیبٌ مّنْهَا وَمَن یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیّئَةً یَکُن لّهُ کِفْلٌ مّنْهَا وَکَانَ اللّهُ عَلَى کُلّ شَیْءٍ مّقِیتاً
قرآن کریم به این مطلب اشاره دارد که هر کس در درجه اول مسئول کار خویش است نه مسئول کار دیگران.
شفاعت در اصل از ماده شفع ( بر وزن نفع) به معنای جفت است. بنابرین ضمیمه شدن هر چیز به چیز دیگر شفاعت نامیده می شود.
گاه این ضمیمه شدن در خصوص راهنمایی و ارشاد و هدایت است ( مانند آیه فوق) که در این حال معنای امر به معروف و نهی از منکر می دهد.
شفاعت سیئه به معنای امر به معروف و نهی از منکر است.
شفاعت گاه پیش از انجام عمل است که به معنای راهنمایی است و گاه نیز پس از انجام عمل که به معنای نجات از عواقب عمل می باشد و هر دو
مصداق ضمیمه شدن چیزی به چیز دیگر است.
شفاعت حسنه اشاره به تشویق پیامبر به جهاد و شفاعت سیئه اشاره به تشویق منافقان به کناره گیری از جهاد است.
به هنگام سخن از پیامبران و رسولان الهی به اخوهم یا اخاهم ( برادر آن جمعیت) تعبیر شده است.
نصیب به معنای بهره وافر از امور سودمند است و کفل به معنای سهم بردن از چیز های بد و پست.
مقیت در اصل از ماده قوت به معنای غذایی است که جان انسان را حفظ می کند. کلمه مقیت به معنای حافظ نیز به کار رفته است.
– 9سوره مائده آیه 8
یَا أَیّهَا الّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتّقْوَى وَاتّقُواْ اللّهَ إِنّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
این آیه دعوت به قیام به عدالت می کند.
عدالت مهمترین رکن تقوا و پرهیزگاری است.
خداشناسی نخستین اصل از اصول دین است.
در مباحث اجتماعی اسلام بر هیچ اصلی به اندازه عدالت تکیه نشده است.
هر خیر و برکتی در نور نهفته است و ظلمت هرگونه عدم و فقدان می باشد.
آسمان ها و زمین براساس عدل استوارند این تعبیر رساترین تعبیری است که می توان درباره عدالت بیان نمود.
حکومت ها ممکن است کافر باشند و دوام یابند اما اگر ظالم باشند دوام نخواهند یافت.
بخش پنجم
– 1تشکیل نهاد خانواده پله نخست نردبان رسیدن انسان به کمال است.
- 2در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: ( شِرارُکُم عُزّابُکم) بدترین شما مجردان اند.
– 3در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: ( شُوم المراهِ غلاءُ مَهرِها) زن بد قدم زنی است که مهرش سنگین باشد و در حدیثی دیگر می
فرماید: کسی که همسر اختیار کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است و باید مراقب نیمی دیگر باشد.
– 4امام صادق (ع) می فرماید: روزی، همراه همسر و فرزند است.
– 5پیامبر اکرم (ص) می فرماید: کسی که ازدواج را از ترس فقر ترک کند گمان بد به خدا برده است.
– 6غریزه جنسی نیرومندترین و سرکش ترین غرایز انسان است که به تنهایی با دیگر غرایز برابری می کند، از این رو انحراف آن، نیمی از دین و
ایمان آدمی را به خطر خواهد انداخت.
– 7سوره حدید آیه 27
وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الّذِینَ اتّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ
أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مّنْهُمْ فَاسِقُونَ
این آیه درباره رهبانیان می فرماید: در قلوب آنها علاقه به رهبانیتی افکندیم که آن را ابداع کرده بودند و ما آن را بر آنها مقرر نداشته بودیم.
رهبانیت از ماده (رهبه) به معنای خوف و ترس است که در اینجا منظور خوف و ترس از خدا می باشد و به گفته راغب اصفهانی ترسی است که آمیخته
با پرهیز و اضطراب باشد. ترهب در لغت به معنای تعبد و عبادت کردن و رهبانیت نیز به معنای شدت تعبد است.
از جمله بدعت های زشت مسیحیان در زمینه رهبانیت ، تحریم ازدواج برای مردان و زنان تارک دنیا بود.
خداوند برای حفظ نسل آدمی، غریزه جنسی را آفریده است از این رو هر چیزی که آن را به طور مطلق نفی کند ، باطل است.
زهد اسلامی که به معنای ساده زیستی و حذف تجملات و وابسته نبودن به مال و مقام است ، هیچ ارتباطی به مسئله رهبانیت ندارد زیرا رهبانیت به
معنای جدایی و بیگانگی از اجتماع است و زهد به معنای آزادگی و وارستگی به خاطر اجتماعی تر زیستن است.
رسول خدا در حدیثی فرمود: رهبانیت امت من جهاد در راه خداست.
به گواهی تاریخ، حضرت مسیح (ع) هرگز ازدواج نکرد اما این امر هرگز به دلیل مخالفت او با مسئله ازدواج نبوده بلکه عمر کوتاه وی و از سویی اشتغال
مداوم او به سفرهای تبلیغی به نقاط مختلف جهان ، به او اجازه این امر را نداده است.
امام علی (ع) در تفسیر آیه (قُلْ هَلْ نُنَبّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً * الّذِینَ ضَلّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً) بگو آیا به شما خبر
دهم که زیانکارترین مردم کیان اند؟ آنهایی هستند که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم شده با این حال گمان می کنند کار نیک انجام می دهند. یکی از
مصادیق بارز آن رهبان ها هستند.
نظر اسلام درباره رهبانیت مسیحیت بدین گونه است که رهبانیت تحریف شده را قبول نمی کند.
– 8سوره روم آیه 21
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مّوَدّةً وَرَحْمَةً إِنّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لّقَوْمٍ یَتَفَکّرُونَ
در این آیه به بخشی از آیات انفسی – که در مرحله بعد از آفرینش انسان قرار دارد – اشاره کرده است.
قرآن کریم در این آیه هدف اردواج را سکونت و آرامش می داند و با تعبیر پرمعنای ( لتسکنوا) مسائل بسیاری را بیان کرده است